En webbläsare läser text. Därav HTTP (Hyper Text Transfer Protocol). En smart och uppdaterad webbläsare är en snabb och exakt sådan som tolkar kommandon och vidarebefordrar förfrågningar korrekt.

När det kommer till de olika formerna av programmeringsspråk som finns att tillgå skulle vi kunna dela upp dem i två läger:

  • Front End
  • Back End

Front End bäddar in begreppet Ui/Ux (User Interface/User Experience). Är man en duktig “Front End Developer” har man antagligen stora kunskaper i HTML, JavaScript, JQuery och CSS och vet hur man problemsöker och optimerar sin kod genom olika applikationer såsom GitHub, Fiddle eller direkt i Webbläsaren. Hos en så kallad FED ligger utmaningen i att genom visuella medel skapa en snygg och enkelnavigerad hemsida som tilltalar användaren.

Back End hämtar information. En bra “Back End Developer” kan sin PHP, SQL, Java och Python och är således också ganska bra på att hämta information från objektorienterade språk genom exempelvis Javascript. För en så kallad BED handlar mycket av arbetet om säkerhet och kompabilitet på serversidan. E-handel, betaltjänster eller externa säkerhetssystem måste fungera sömlöst genom certifierad säkerhet såsom HTTPS (HTTP + Secure) och information om användaren måste kunna sparas ned på ett effektivt, informativt och säkert sätt. Där har du säkert hört talas om “Cookies”.

Det finns mängder av olika sätt att skapa en hemsida på, och du måste välja din väg att gå. Vad tycker du är kul, och vad kommer du få nytta av?

  • Att trycka på knappar och skapa interaktiv funktionalitet såsom att få objekt att snurra runt eller byta färg
  • Att skriva ned, spara och hämta upp den sparade informationen från en server

I mitt fall var det såhär. Då jag var ung tonåring och lånade böcker om HTML lånade jag på samma gång böcker om C++. Jag hade som sagt inget bollplank. Någonting som någon verkligen borde ha talat om för mig vid denna tidpunkt var hur bra det kunde vara att komma i kontakt med likasinnade via webbforum. Jag lärde mig på så vis HTML utan och innan, men jag tappade såklart sugen när jag hade läst klart C++. Jag förstod givetvis ingenting och jag är stöpt i en sån form som är alldeles för envis för att lägga ned en bok och strunta i den.

Det var först då jag fick nys om att man borde ge sig in på JavaScript som jag återigen fick upp suget för webbprogrammering. Fram tills dess hade jag mest suttit och gjort barnsliga GIF-animeringar med illustrationer från PaintShop Pro. Därefter var följden CSS (Cascade Style Sheet) som gjorde JavaScripten ännu ballare. Genom följande språkkunskaper kunde jag ge besökaren en visuellt tilltalande upplevelse, men jag kunde aldrig spara ned information om eller åt hen.

IMG_1139.JPG
Jag hade en flickvän, en kyl och ett favoritband vid den här tiden. Det var bara väldigt mycket data också.

Min före detta arbetskollega Pontus öppnade dörrarna till en helt ny värld då han visade mig hur PHP (PreProcessing Hyper Text) fungerar. Jag slukade allt han sa och allt jag kom i kontakt med genom dataskärmen de närmsta fem åren. Följden blev att jag kunde skapa Internetservrar där jag kom att lära mig hur man installerade PHP, MySQL och andra applikationer för att göra serversidan av besökarens informationshantering enkel och prydlig. Jag blev bättre på att skriva JavaScript och lärde mig mer om Ajax och JQuery genom sajter såsom StackOverflow, WC3 School, Tizag, The New BostonGoogle och många många fler.

I och med detta så avslutar jag min avstickare här ovan med väl valda ord som min gamla chef en gång sa till mig “sitt inte i mer än fem minuter och fundera, om så är fallet så kommer du och frågar mig“. Fråga folk och fråga ofta. Var inte rädd för att gå din egen väg och acceptera inte att nått är svårt bara för att någon har sagt det till dig. Jag såg en intervju för ett tag sedan med människor som är med och deltar i projektet code.org (vilket jag samtidigt beundrar väldigt mycket). Det är förvånansvärt att de fortfarande vill skrämma folk genom att säga “du måste vara duktig på matte“. Jag säger såhär: “du blir duktig på matte“.

Thank you The New Boston. Thank you ALL for your support.

Det finns en djungel av olika programmeringsspråk. Text (kod) skrivs ned i enkla textdokument. I nästa del ska vi skapa ett textdokument och läsa det genom en webbläsare som kommer utläsa texten “Hello World!“.

